Nowe prawo wodne. Nowe obowiązki
Nowe Prawo wodne nakłada nowe zadania i obowiązki na gminę oraz właścicieli nieruchomości związane z opłatami za zmniejszenie naturalnej retencji.
1 stycznia 2018 r. weszła w życie ustawa z dnia 20 lipca 2017 r. prawo wodne (Dz.U. z 2018 r. poz. 2268 t.j.), która wprowadza szereg zmian w dotychczasowym systemie gospodarowania wodami w Polsce, w tym nakładając na wójta gminy nowy obowiązek związany z pobieraniem opłat za usługi wodne.
Podstawą prawną opłaty jest art. 269 ustawy Prawo wodne, zgodnie z którym uiszcza się opłatę za usługi wodne za zmniejszenie naturalnej retencji terenowej na skutek wykonywania na nieruchomości o powierzchni powyżej 3500 m2 robót lub obiektów budowlanych trwale związanych z gruntem mających wpływ na zmniejszenie tej retencji przez wyłączenie więcej niż 70% powierzchni nieruchomości z powierzchni biologicznie czynnej na obszarach nieujętych w systemy kanalizacji otwartej lub zamkniętej.
Zgodnie z art.270 ust.7 ustawy Prawo wodne wysokość opłaty zależy odpowiednio od wielkości powierzchni uszczelnionej, rozumianej jako powierzchnia zabudowana wyłączona z powierzchni biologicznie czynnej oraz zastosowania kompensacji retencyjnej.
Sposób obliczenia opłaty za tę usługę reguluje art. 272 ust. 8 ww. ustawy, wskazując, że wysokość opłaty ustala się jako iloczyn jednostkowej stawki opłaty, wyrażonej w m2 wielkości utraconej powierzchni biologicznie czynnej oraz czasu wyrażonego w latach.
Jednostkowe stawki opłat za usługi wodne za zmniejszenie naturalnej retencji terenowej, zgodnie z Rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 22 grudnia 2017 r. ( Dz.U. z 2017 r. poz.2502) w sprawie jednostkowych stawek opłat za usługi wodne wynoszą:
1.bez urządzeń do retencjonowania wody z powierzchni uszczelnionych trwale związanych z
gruntem – 0,50 zł za 1 m2 na 1 rok;
2.z urządzeniami do retencjonowania wody z powierzchni uszczelnionych o pojemności:
a. do 10% odpływu rocznego z powierzchni uszczelnionych trwale związanych z gruntem -0,30 zł
za 1 m2 na 1 rok,
b. od 10 do 30 % odpływu rocznego z obszarów uszczelnionych trwale związanych z gruntem-
0,15 zł za 1 m2 na 1 rok
c. powyżej 30% odpływu rocznego z powierzchni uszczelnionych trwale związanych z gruntem -
0,05 zł za 1 m2 na 1 rok.
Realizując zapisy ww. ustawy gmina Lubicz zawiadamia o konieczności składania oświadczeń, na podstawie których właściciele są zobowiązani złożyć stosowne informacje dotyczące każdej z posiadanych nieruchomości o powierzchni powyżej 3500 m2.
Zgodnie z art. 299 ust. 5 ustawy prawo wodne wpływy z tytułu opłat za usługi wodne z tytułu zmniejszenia naturalnej retencji terenowej stanowią w 90% przychód Wód Polskich, a w 10% dochód budżetu właściwej gminy.
Wobec powyższego prosimy o wypełnienie załączonego oświadczenia oraz doręczenie go do Urzędu Gminy Lubicz. Na podstawie złożonego oświadczenia pracownicy urzędu ustalą zobowiązanie do dokonania wpłaty.
W przypadku pytań prosimy kontaktować się pod nr tel. 56 621 21 29.
Przygotował Referat Rolnictwa i Ochrony Środowiska
Zał. nr 1 – oświadczenie o wyrażenie zgody na przetwarzanie danych osobowych
Zał. nr 2 - oświadczenie o posiadaniu nieruchomości
Metryka
- opublikował: Kamila Mrózdata publikacji: 2018-12-14 11:38
- zmodyfikował: Kamila Mrózostatnia modyfikacja: 2019-01-10 12:13
Metryka
- opublikował: Kamila Mrózdata publikacji: 2018-12-14 11:41
Metryka
- opublikował: Kamila Mrózdata publikacji: 2018-12-14 11:41
Metryka
- opublikował: Kamila Mrózdata publikacji: 2018-12-14 11:38